Sider

torsdag den 3. september 2009

Chocolate layer cake!

I mandags fik jeg sådan lyst til en god kage, og da jeg fik tidligt fri og skulle besøge mine forældre sammen med resten af slænget, var det jo perfekt at bage en kage. Den blev simpelthen så god, at jeg synes I fortjener opskriften! Den var meget nem at lave, så det er bare med at give sig i kast med det, når I vil forkæle jer selv (og familien - min var i hvert fald vilde med den!)

Kage:
100 g. smør
250 g. sukker
2 æg
225 g. mel
1 tsk. bagepulver
2 spsk. kakao
2 dl. mælk

Smør (smeltet) og sukker røres sammen, og æggene tilsættes. Derefter blandes mel, bagepulver og kakao, og røres i skiftevis med mælken. Hældes i en springform og bages i 40-45 min. ved 200 grader.

Fyld:
300 g. chokolade
6 past. æggeblommer
1/2 l. piskefløde

Chokoladen smeltes over vandbad, og herefter røres æggeblommerne i. Fløden piskes til skum, og chokoladeblandingen vendes deri.

Fyldet sættes i køleskabet til det stivner lidt mere, og til kagen er kølet af. Når den er det skærer man den igennem på midten, så man får 2 bunde, og fordeler fyldet i mellem. Man kan med fordel sætte den færdige kage i køleskabet, så bliver den rigtigt god, og 'sætter sig' mere.

Jeg pyntede den færdige kage med glasur ( ca. 100 g. mørk chokolade og 25 g. smør.) og friske jordbær.

Hvis man kan lide kaffe, vil det også være godt at tilsætte lidt stærk kaffe i flødeskumsblandingen (jeg har ikke prøvet det, da jeg ikke selv kan lide kaffe, men Kaffedrikkerne i familien syntes at det havde været godt.). God fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar