Sider

søndag den 21. februar 2010

Grove madpakkeboller

Nu er det jo ikke meningen at der skal gå ren mad-blog i den, men her i weekenden har jeg altså fået bagt lidt til den kommende uge. Jeg starter jo på 5. skoleperiode og dermed er det slut med den skønne mad fra personalekantinen på Hillerød Hospital.

Jeg bagte nogle "all-in-one"-agtige boller, som jeg kan have med sammen med lidt grønt (hov, der var det der sundheds-noget igen?).

Hvis der er andre der heller ikke er så meget for klassiske madpakker, så kan de her altså varmt anbefales. Man skal have god tid, da de skal hæve meget, men bortset fra det er de nemme at lave.:o)


Jeg fik 18 (kæmpe!) boller ud af denne portion:

9 dl. håndvarmt vand
75 g. gær
1 spsk. salt
2 spsk. olivenolie
250 g. fuldkornsmel
300 g. hvid hvedemel
100 g. havregryn
600 g. hvedemel
2 groftrevne sguash (ca. 300 g)
2-3 groftrevne gulerødder (ca. 150 g)
1 glas pesto (jeg brugte peberfrugt-)
400 g. skinkestrimler
50 g. revet parmasan.

Rør gæren ud i vandet og kom alle tørvarerne i. Hold lidt af hvedemelet tilbage til æltning.
Rør resten af ingredienserne i og ælt dejen godt igennem. Dæk den til og lad dejen hæve i 1 time.

Form bollerne direkte fra skålen, lad dem efterhæve i ca. 45 min. hvorefter de bages v. 200 grader i ca. 30 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar