Sider

fredag den 8. oktober 2010

Æble-marcipantærte.

I går var noget af kærestens familie her hjemme, og med det grå og kolde vejr vi har fået os, skulle der rigtig efterårsmad på bordet. Vi fik en vildt-gryde, som havde kogt i timesvis, smagte fantastisk og helt klart skal gentages! Jeg fik desværre ikke billede af den, så det må I have til gode.

Til dessert havde jeg bagt en æble-marcipan tærte, som vi serverede med vaniljeis til. Allerede da jeg lavede den, sagde jeg til kæresten at det ville blive første og sidste gang, fordi jeg synes at dejen var besværlig at arbejde med, men det tager jeg i mig igen - den er SÅ god, at det er al besværet værd!

Dej
180 g. hvedemel
100 g. sukker
125 g. koldt smør
1 æg

Fyld:
50 g. smør
120 g. marcipan
65 g. sukker
2 æg
1 spsk. citronsaft
3 groftrevne æbler

Pynt
40 g. hakkede mandler

Fremgangsmåde:
  1. Bland mel og sukker og smuldr smørret i. Tilsæt ægget og saml hurtigt dejen.
  2. Del dejen i to. Tryk den ene del ud i en springform (med bagepapir over bunden, ca. 24 cm i diameter). Stil formen koldt i ca ½ time.
  3. Riv marcipanen fint. Smelt smørret i en gryde og kom marcipan, sukker, æg og citronsaft i. Lad blandingen simre under omrøring til den bliver jævn.'
  4. Skræl æblerne og riv dem groft. Læg de revne æbler ovenpå tærtebunden og hæld marcipanmassen over.
  5. Lav strimler/pølser af resten af dejen og læg dem på tværs af hinanden. Pynt med hakkede mandler.
  6. Bages nederst i ovnen i ca. 45 min. v. 160 grader (varmluft)/185 grader (almindelig).
  7. Serveres med vaniljeis og en god kop the.

4 kommentarer:

  1. Den kage ser bare rigtig lækker ud.

    SvarSlet
  2. Det var den også! - Har lige spist det sidste stykke af den...;o)

    SvarSlet
  3. Har lige lavet kagen som dessert til nytårsaften 2011! Den serveres med Vebbestrup økologiske vanilieis!

    Den smager super cool, så børn som gamle kan spise den. Uhmm! ;))

    SvarSlet
  4. Jeg er glad for at du(og familien!) kunne lide den - jeg skal vist også snart lave den igen.:o)

    SvarSlet