Sider

mandag den 20. juni 2011

Chokolademousse på nøddebund.

Bare fordi jeg er sammen med en chokolade-hader, så betyder det jo ikke at I skal snydes for alle de gode opskifter. (Og nu er der håb for, at min mor ser det her indlæg og lader sig inspirere til næste gang vi er på besøg).

Jeg har nemlig siddet og kigget igennem opskrifter, for at finde den helt rigtige til Sankt Hans aften, hvor nogle af vores søde venner kommer på besøg. Hovedretten kommer til at bestå af udbenet rådyrkølle grillet som en hel steg, nye kartofler og en god salat. Jeg har en idé til desserten, men jeg skal lige have finpudset det..

Nå, vi kom fra chokolademoussen. Det er en opskrift som jeg har fundet hos Hendes Verden. Jeg har en idé om, at den vil være helt perfekt at medbringe, hvis man skal til middag hos en chokoladeelsker.;o)


Bund:
1 æg
3 spsk. sukker
2 spsk. mel
2 spsk. kakao
1 spsk. kartoffelmel
¼ tsk. bagepulver
25 g hakkede nødder
smør til formen

Mousse og pynt:
200 g chokolade
4 past. æggeblommer (2 bægre)
3 past. æggehvider (2 bægre)
50 g sigtet flormelis
lidt høvlet chokolade til pynt

1. Rør æg og sukker luftigt. Sigt mel, kakao, kartoffelmel og bagepulver ned i skålen, og vend det i æggemassen. Rør nødderne i dejen, og fyld den i en velsmurt springform (18 cm) med bagepapir spændt over bunden. Bag kagen ved 200 gr. i ca. 8 min. Køl den helt af.
2. Smelt forsigtigt chokoladen. Rør æggeblommerne i den fingervarme chokolademasse. Vask piskeriset omhyggeligt, pisk hviderne stive med flormelis, og vend dem i chokolademassen.
3. Hæld chokolademoussen over bunden, mens bunden stadig ligger i formen, og stil desserten på køl til næste dag. Skær den i portionsstykker med en meget skarp kniv, og pynt dem med chokoladespåner.

6 kommentarer:

  1. Som chokoladeelsker kan jeg kun bekræfte din teori ;-)

    SvarSlet
  2. Kan man lave moussen på samme dag som den skal bruges?

    SvarSlet
  3. Hvilke nødder kan anbefales?

    SvarSlet
  4. Jeg kan bedst lide mandler eller pecan, så det bruger jeg som regel, men du kan bruge lige de nødder du har lyst til.:o)

    SvarSlet
  5. Kan jeg godt lave den samme dag som jeg skal bruge den?

    SvarSlet
  6. Hvor mange personer er den til?

    SvarSlet