Sider

torsdag den 28. juli 2016

Chokoladekage m. flydende midte til 1 person.

Nogle gange får man bare lyst til kage. Sådan rigtig kage.
Jeg har giftet mig med noget så underligt, som en mand der ikke kan lide chokolade (!) og jeg ender derfor tromletyk, hvis jeg laver en hel kage. Så derfor laver jeg af og til en 1-personers kage.


Jeg har testet mig igennem diverse kage-i-en-kop opskrifter, og det bliver altså noget underligt gummiagtigt noget når man bager det i mikro'en.

At røre ingredienserne sammen tager jo den samme tid, men det er altså en verden til forskel, hvis du bager den i ovnen i stedet for mikroen!

Jeg laver den som regel på slump, men det her er sådan cirka hvad jeg bruger:
30 g. smør
50 g mørk chokolade
2 tsk sukker
lidt vanilje
1 spsk mel
1 æg.

Smelt smørret i mikroen og rør den hakkede chokolade ud i, så det også smelter. Dernæst røres det bare sammen med resten (pas på det ikke er for varmt når du rører ægget i), hældes i en smurt ramakin og bages v. 200 grader varmluft i 9-10 minutter. Lad den lige stå på bordet et minut eller 2, inden du vender den ud på en tallerken. Spises med vaniljeis (og måske lidt rabarberkompot?).


2 kommentarer:

  1. Hej Charlotte.
    Skal lave dem i dag, ville bare lige spørge om man kan lave dem i silikone-muffinsform i stedet for ramekin?
    Hvis ja, hvor meget skal man så fylde formen op?
    Mvh Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil tro at du godt kan lave dem i muffinsforme - bagetiden skal nok bare justeres. De hæver lidt, så du skal ikke fulde formene helt op.

      Slet