Sider

fredag den 8. juli 2016

Ribstærte med marengs

Vi kender jo alle sammen den franske citrontærte. Men hvad nu hvis man ikke er så vild med citron?
Det er jeg fx ikke - men jeg elsker mørdejen og marengs. Så jeg har forsøgt mig med en fransk citrontærte - med ribs.



Den skal på bordet i morgen, til lillepigens 1-års fødselsdag, sammen med "Michelin-kagen".
Når jeg eksperimenterer til gæster, laver jeg altid lidt for meget, så jeg kan lave en lille portion også  - her en lille tærte, så jeg kan smage den inden (og nå at lave noget andet, hvis det ikke er godt!).



Denne opskrift passer til 1 stor tærteform:

Mørdej:
200 g. hvedemel
65 g. flormelis
100 g. smør
1 lille æg

Ribsfyld:
600 g ribs
180 g. sukker
5 æg
1,25 dl piskefløde

Italiensk marengs:
5 æggehvider
125 g sukker
½ dl. ribssaft/vand

Udrul mørdejen i et tærtefad. Prik bunden med en gaffel og kom et stykke bagepapir oveni, med ris i. Blindbag den i 10 minutter v. 180 grader (varmluft). Fjern ris & bagepapir, prik bunden igen og bag den yderligere 10 minutter. Skru ned på 125 grader, når du tager bunden ud.

Kog ribsene i nogle minutter. Mas dem godt med en ske, så saften kommer ud af dem. Kom det hele op i en sigte og lad saften dryppe igennem. Pisk sukker og æg godt sammen, Tilsæt ca. 250 g. ribssaft og piskefløden. Hæld ribsfyldet op i tærtebunden og bag tærten i 45-50 minutter v. 125 grader (varmluft), eller indtil fyldet er fast. Lad tærten køle af.

(Hvis du laver kagen dagen før, så skal du holde her, og lade kagen hygge sig i køleskabet natten over. Marengsen bliver nemlig kedelig, hvis den står så længe)

Til marengsen koger du en tyk sirup af vand, sukker og ribssaft. Imens piskes hviderne stive. Tilsæt sirupen i en tynd ståle imens der piskes. Piske det helt srift og blankt. Kom marengsen i en sprøjtepose og pynt kagen.
Brænd marengsen gylden med en gasbrænder - pas på det ikke bliver sort!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar